Kiehtovia kylätarinoita minipeleinä
Päijät-Hämeen Kylät ja LAB-ammattikorkeakoulu ovat yhdistäneet voimansa luodakseen jotakin uutta, viihdyttävää ja säväyttävää kylien hyväksi. LAB-ammattikorkeakoulun e-Hospitality – digivieraanvaraisuutta ja -empatiaa digitaalisiin matkailupalvelukohtaamisiin uudessa normaalissa -hanke mahdollistaa erilaisia kokeiluja digitaalisuuden saralla ja tämä on yksi niistä. Hanke päättyy elokuussa 2023, mutta kylien pelit ja tarinat jäävät elämään. Pelien visuaalisen ja teknisen toteutuksen tuotti Pakotarinat.
Kylien minipelit kuljettavat pelaajan, kylien tarinoiden ja seikkailujen läpi interaktiivisella otteella. Pääset tapaamaan kylien kiehtovia hahmoja, ratkaisemaan mysteereitä ja oppimaan uutta siinä samalla. Pelit mahdollistavat kylien hurmaaviin identiteetteihin tutustumisen myös niille, jotka eivät syystä tai toisesta pääse paikan päälle. Pelaaminen ei vaadi muuta kuin toimivan verkkoyhteyden, sillä pelit tulevat olemaan saatavilla Päijät-Hämeen Kylien verkkosivuilla. Lisäksi kohteisiin tulee QR-koodit, joten myös mobiililaitteilla pelaaminen onnistuu.
Miksi juuri pelit?
Pelit eroavat kirjoista, elokuvista ja sarjoista niiden interaktiivisuudella. Tämä antaa pelaajalle tunteen siitä, että hän voi vaikuttaa siihen, minne suuntaan ollaan menossa. Täten pelin läpäiseminen tuntuu aivan erilaiselta kuin elokuvan katsominen loppuun asti. Kylille tämä on loistava tilaisuus tuoda esiin ne tarut, lorut ja kuuluisat sattumukset, joita edelleen muistellaan lämmöllä. Yhtaikaa tämä tarjoaa uuden alustan paikallishistorian tuntemukselle, markkinoinnille ja mahdollisesti pidemmälle jalostettuna jopa tuotteistamiselle. Jos esimerkiksi pelissä haastetaan pelaaja ratkaisemaan paikallinen arvoitus, voisiko hän paikan päälle matkustaessaan palkata mukaansa jonkun paikallisen oppaaksi?
”Minipelit tuovat esiin kylien paikallistietämystä ja kulttuurihistoriaa. Sitä ei aina uskoisi, miten kiehtovia tarinoita sieltä löytyy. Uudet avaukset ja kokeilut ovat tärkeitä, ne pitävät pyörät pyörimässä.”, Tiina Västilä, Päijät-Hämeen Kylien kyläaktivaattori.
Pelit toteutettiin pilottina osana e-Hospitality – digivieraanvaraisuutta ja -empatiaa matkailupalvelukohtaamisiin uudessa normaalissa -hanketta. Hanke rahoitettiin osana Euroopan Unionin COVID-19 -pandemian johdosta toteuttamia toimia.